Katalin hercegné és ruhatára

Az angol királyi család nagy népszerűségnek örvend nemcsak Angliában, de világszerte. Bár nem volt ez mindig így, sokszor jósolták azt, hogy a királyság, mint intézményi rendszer Nagy Britanniában meg fog szűnni, de úgy látjuk, napjainkban is töretlenül népszerű. Az utóbbi tíz évben ez a népszerűség leginkább Katalinnak és Vilmosnak, vagyis Cambridge hercegnéjének és hercegének köszönhető. A külvilág számára három gyermekükkel minta házaspárnak tűnnek, akik bizonyos szempontból modernebbek, mint elődeik, de ugyanakkor tisztelik a brit királyi hagyományokat és alkalmazkodnak is hozzá. 

Katalin hercegné különösen kedvelt annak ellenére, hogy brit középosztályból származik és sok-sok együtt töltött év után lett Vilmos felesége. Elegáns, méltóságteljes megjelenése mindig figyelmet érdemel, röviddel az eljegyzésüket követően kiderült, hogy Katalin olyannyira stílusikonná nőtte ki magát, hogy a róla elnevezett Kate effectnek (Kate hatásnak) a brit gazdaságra is hatása van.

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy amit Katalin egyszer visel, az pillanatokon belül hiánycikk lesz. Különösen igaz ez az alacsonyabb árkategóriájú termékekre, de az igazán drágább darabokat is gyakran felvásárolják az amerikai vagy a távol-keleti rajongók.

Alább a teljesség igénye nélkül bemutatunk pár olyan ikonikus darabot, melyeket Katalin hercegné viselt, és utóhatása az átlagosnál is jobban érzékelhető volt.

 Issa

 A hercegi pár eljegyzési fotója 2010 novemberében jelent meg, s rögtön feltűnt mindenkinek Katalin ujján az a kékköves gyűrű, amelyet egykor Diana viselt, és a hozzá tökéletesen illő, Issa cég által tervezett sötétkék ruha. Ekkortól számíthatjuk a Kate effect jelenséget, hiszen ez volt az első olyan ruhadarab, amely Katalin után pillanatokon belül hiánycikk lett, mivel a rajongók azonnal felvásárolták valamennyit.

A cégnek természetesen jó reklámot jelentett, talán túlságosan is nagyot, hogy Katalin az ő ruhájukat választotta, mert nem csak elfogyott az összes készleten lévő – 430 GBP-on számolva nem egészen olcsó – ruha, hanem óriási mennyiségre érkezett rendelés. A cég nem volt ekkora megrendelésre felkészülve, ezért bankhitelt akartak felvenni, mivel azonban a pénzintézetek nem hittek a sikerben (akkoriban még csak kevesen gondolták, hogy Katalin ruhatára tartósan a figyelemközpontjába kerül), így elutasították őket. Ekkor Diana hercegnő egykori szerelmének, Dodi Al Fayednek a testvére, Camilla Al Fayed beszállt az üzletbe, hogy megmentse a céget. Hiába volt azonban minden igyekezet, a cég végül mégis tönkrement. Talán ez volt az egyetlen eset, amikor Katalin hírneve ártott egy vállalkozásnak.

Kate Middleton Issa ruhában (forrás: flickr)

Kate Middleton Issa ruhában (forrás: flickr)

Reiss

 A hercegi pár nászútjukat követő első hivatalos programja a Barack Obama amerikai elnök és felesége által adott fogadáson való részvétel volt, 2011-ben. Az eseményre Katalin az évtizedek óta népszerű angol Reiss divatcég ruháját választotta. Katalin tökéletes alakján olyan jól mutatott a ruha, hogy a lelkes követők ezúttal is azonnal lecsaptak az elérhető darabokra. A cég alkalmazottja szerint, amint napvilágot látott a ruháról készült fotó, két perc alatt mintegy húsz rendelés érkezett, melyeket hamarosan továbbiak is követtek, ezért átmenetileg összeomlott a cég webáruháza. Természetesen gyorsan próbálták orvosolni a helyzetet és bár a ruha hiánycikk lett, de várólistára feliratkozva pár hónappal később büszkén hordhatták a hölgyek az alig 175 GBP-os ruhát.

Katalin hercegné Reiss ruhában

Katalin hercegné Reiss ruhában

Seraphine

 A londoni székhelyű Seraphine kismama ruházati céget 2002-ben alapították francia származású tulajdonosai. A márka az évek alatt szépen fejlődött, ruháit egyre több ismert kismama kezdte viselni. 2013-ban Katalin hercegné is csatlakozott a hírességek közé, és számos hivatalos eseményen jelent meg Seraphine ruhában. Ennek hatására a cég soha nem látott növekedésnek indult, rövid időn belül 300 százalékkal nőtt a forgalmuk. Amint Katalin megjelent egy Seraphine ruhában, azonnal megrohamozták a rajongók az üzletet.

A legnagyobb figyelmet mégis az a ruha kapta, amelyet akkor viselt, amikor első gyermeke, a kis György herceg első hivatalos fotóját készítették. 

Katalin hercegné Seraphine ruhában

Katalin hercegné Seraphine ruhában

 Katalin a képen fuchsia színű Seraphine ruhát visel. A rajongók készültek az eseményre, várták, hogy mikor jelenik meg a fotó és mit fog viselni a hercegné. A hírportálok a felvételt éjfélkor jelentették meg, s a modellt két órán belül valamennyi elérhető színt elkapkodták, ezt követően csak előjegyzéssel lehetett hozzájutni, ami több havi várakozást jelentett. A cég forgalma ennek hatására további 400 százalékkal növekedett. A Seraphine az Issa céggel ellentétben képes volt kezelni a hatalmas keresletet, s azóta is több színben, téli és nyári, rövid és hosszú fazonban folyamatosan gyártja a ruhát. (A képen látható fuchsia ruha a cikk írásakor is elérhető a Seraphine webshopjában 59 EURO áron.)

Zara

 Katalin öltözködését akkor is rengetegen követik, amikor – a koronavírus miatt – csak virtuálisan jelenik meg. Instagram oldalán gyakran lehet látni, ahogy férjével vagy egyedül ismert és kevésbé ismert emberekkel beszélget Zoom konferencia keretében. Bár ilyenkor egész alakos képet nem látunk róla, a ruhadarabjairól ekkor sem maradunk információ nélkül.

2020 áprilisában például egy mindenki számára elérhető napsárga Zara pulóverben folytatott beszélgetést. A lelkes rajongók ekkor még nem tudták, hogy milyen márka lehet a pulóver (erre csak később derült fény), ezért a  Google-on „mustár sárga pulóver” szöveg beírásával keresték a ruhadarabot. Ez abból derült ki, hogy Katalin bejelentkezését követő néhány órában 45 százalékkal többen kerestek rá ezekre a szavakra, mint korábban. A vásárlók tehát nem várták meg a hivatalos tájékoztatást a darab elérhetőségéről, hanem biztosra akartak menni, és azelőtt lecsapni rá, mielőtt hiánycikké válik.

Katalin hercegné Zara felsőben

Katalin hercegné Zara felsőben

Összességében leszögezhetjük, hogy Katalin öltözködését a világ minden pontján nyomon követik. Abban is biztosak lehetünk, hogy akár olcsó, akár drága termékekről van szó, nagy valószínűséggel gyorsan hiánycikk lesz az, amit visel. A brit gazdaságnak pedig csak jót tesz, hogy a nők ezrei szeretnének – legalábbis az öltözködést illetően – egy kicsit hercegnővé válni.

Previous
Previous

A csodálatos Audrey Hepburn

Next
Next

Jennifer Lopez és az ikonikus zöld Versace ruha