Csoda a 34. utcában

Az ünnepi időszakra való ráhangolódás elengedhetetlen elemei a karácsonyi énekek, a karácsonyi vásárok felkeresése, forralt bor vagy forró tea elfogyasztása, lakásunk ünnepi díszbe varázsolása.

Az idei év sok mindenben más volt, és sok mindent megváltoztatott. Bizonyára sokan nem tudnak ugyanúgy készülni az ünnepekre, ahogyan korábban. Nem tudnak a szeretteikkel együtt lenni szenteste, sokan egymástól távol töltik az ünnepeket. De a lelkünket továbbra is ünneplőbe tudjuk öltöztetni és – mint gyerekkorunkban – áhítattal várni a karácsony eljövetelét. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani a következő időszakban azzal, hogy hetente közlünk egy-egy karácsonnyal, ünnepvárással kapcsolatos érdekes témát.

Első írásunkban a Macy’s nagyáruház elhíresült karácsonyi kirakatairól lesz szó.

Külön bejegyzést érdemelne a New York-i központú Macy’s nagyáruház története, hogyan tudta magát kinőni az 1800-as évek közepétől a cégóriás, hogyan birkózott meg az évtizedek alatt előforduló problémákkal, és hogyan tudott 2020-ban is az USA egyik vezető nagyáruháza lenni. Rendkívül érdekes történet, most azonban koncentráljunk karácsonyi kirakat-történetükre. Igen, történetről beszélhetünk, hiszen 1874-ig kell visszamennünk az időben az első, kezdeti lépésekig.

Ekkor történt, hogy R. H. Macy úr felismerte: a hatalmas, utcafronti kirakatokban valami egyedit lehet alkotni, reklámozni. Első próbálkozásához porcelánbabákat hozatott a világ minden tájáról, és azokból egy jelentet alkotott. Nem kisebb művet vett alapul ehhez, mint Beecher Stowe Tamás bátyja kunyhója című, 1852-ben megjelent könyvét. A történet azért is érdekes, mert a regény nyíltan a rabszolgaság ellen szól, s mindössze kilenc évvel voltunk a rabszolgaság eltörlése után, s ekkor még érezhető feszültség volt a feketék és a fehérek között. A Macy’s részéről azért is volt jelentős ez a karácsonyi kirakat, mert vásárlóinak nagy része jó eséllyel fehér volt, a kirakat által közvetített üzenet viszont a társadalmi egyenlőséget hirdette.

Tömeg a Macy’s ünnepi kirakat előtt az 1800-as évek végén. Forrás: Macy’s archív

Tömeg a Macy’s ünnepi kirakat előtt az 1800-as évek végén. Forrás: Macy’s archív

Ettől kezdve nem volt megállás, minden évben egy előre megkomponált díszlet ragyogott előbb csak a Macy’s kirakatában, majd a többi nagyáruházéban is.

 

Az évek során aztán kialakult egy ma is követett forgatókönyv az ünnepi szezon indítására. Ezek szerint november közepén megérkezik New York karácsonyfája a Rockefeller Squarre. A fa szebbnél szebb díszekben pompázik, de a fényeket csak a hálaadás napját – november harmadik csütörtökét – követő szerdán kapcsolják fel. A Macy’s is csatlakozik a város ünnepi hangulatához: a hálaadás napján három órás show-t varázsol a nagyáruház elé. A reggel kilenctől délig tartó, hatalmas látványosságnak számító műsort 1953-tól már a televízió is közvetíti. Idén, a pandémia uralta helyzetben nem lehetett a helyszínen megnézni a programot, a tévé viszont ugyanúgy közvetítette, mint korábban.

A hálaadás napjánál maradva, a Macy’s-nél este tízkor kezdődik a Black Friday. A hagyomány szerint a hálaadás napján együtt vacsorázik a család (Amerikában ez a nap talán nagyobb és jelentősebb, mint a szenteste), majd elindulnak vásárolni. A lendület éjjel és másnap is tart, egészen éjfélig, akkor ér véget a Black Friday.

Egyszer volt szerencsém egy ilyen Black Friday-nap végén, pénteken este hatkor betévedni egy Macy’s-be. Bár még soha nem láttam tájfun okozta pusztítást, de olyan lehet, amilyennek a Macy’s akkor kinézett: szétdobált áruk, szanaszét heverő pár nélküli cipők, halomba hányt ruhák. Szemtől szembe láthattam azt, amit a filmekről már ismertem: egymást taposó emberek próbálják a jelentős kedvezménnyel bíró áruk között a számukra legmegfelelőbb terméket megtalálni.

Visszatérve a karácsonyi kirakatokhoz, 1999-ig a Macy’s csak ünnepi termékekkel, játékokkal, vagyis ajándékötletekkel díszítették fel. Azóta azonban már magasabb fokozatba kapcsoltak, és karácsonyi témákkal rukkolnak elő, nem is akárhogyan. 2004-ben például a Polar Expressz című egész estés családi film szereplői és jelenetei elevenedtek meg, de a Frozent (Jégvarázst) is feldolgozták már, interaktív elemekkel kiegészítve.

Macy's Polar Expresz.jpg

A Macy’s 2004-es Polar Express

témájú ünnepi kirakata

A Macy’s Hálaadás napi felvonulása szintén Polar Expresz témában

A Macy’s Hálaadás napi felvonulása szintén Polar Expresz témában

Idén, 2020-ban egy különleges kirakatot álmodtak meg a tervezők, utalva az esztendő sajátosságára. A kórházi dolgozók munkájáért fejezték ki hálájukat egy gyönyörűen megvilágított Thank you (Köszönöm) felirattal.

2020-as Macy’s kirakat, forrás: pinterest

2020-as Macy’s kirakat, forrás: pinterest

Akármi is legyen a téma egy adott évben, az biztos, hogy mellette az áruház valamelyik kirakatában mindig látható egy bizonyos film bizonyos jelenete. Ez pedig nem más, mint a Csoda a 34. utcában (Miracle on the 34th Street).

Hogy miért épp ez a film? A Csoda a 34. utcában 1947-ben került a mozikba, és még a készítői sem gondolták, hogy annyira népszerű lesz, hogy évtizedek múltán is szinte ikonikusnak számít. A film a Macy’s áruházban játszódik (amely, láss csodát, a valóságban is a 34. utcában található), és arról szól, hogy az ajándékok, a pénz, a vásárlás átvette a szeretet helyét. Rendkívül érdekes és kissé ellentmondásos, hogy ezt az üzenetet éppen egy olyan nagyáruház közvetíti, amelyik reklámjaival egész évben arra ösztönzi a vásárlóit, hogy költsenek minél többet. A film ennek ellenére rendkívül bájos, érdemes megnézni. A három Oscar-díjat is elnyert film az előbb említett okok miatt szorosan kötődik a Macy’s-hez, ezért látható belőle minden év karácsonyán egy-egy jelenet.

Az ikonikus film alapján készült kirakat, forrás: pinterest

Az ikonikus film alapján készült kirakat, forrás: pinterest

A cég nem hiába fektet megannyi munkaórát a tervezésre, kivitelezésre. Mintegy kétszáz alkalmazott közel egy éven keresztül tervezi és készíti el a kirakatokat, hogy aztán november végétől január elejéig naponta akár tízezren is megcsodálják. Vannak időszakok, amikor bizony ennyi turista és helyi kíváncsi a csodára a 34. utcában.

Previous
Previous

Öt érdekes könyv Coco Chanelről

Next
Next

Könyvajánló: In Vogue